Refstad AKS – Med fokus på matlaging

Refstad Aktivitetsskole ligger i Oslo kommune og består av omtrent 220 barn og rundt 20 ansatte. De holder til utenfor bykjernen og har flere fine turområder i nærmiljøet. I tillegg har de litt ekstra fokus på mat, og da er det spennende å høre hvordan de svinger seg i jungelen. Vi tok en prat med Alem Leto som er SFO-leder på Refstad.

Hvordan jobber dere med Matjungelen?

De siste årene har vi satset mer på mat på AKS og dette innebærer også aktiviteter hvor barna kan lære om mat. Det var her Matjungelen kom inn i bildet og vi ble veldig glade da vi fikk lov til å bli med på dette!

Vi jobber nå med å implementere Matjungelen på 1-4.trinn, så vi er ennå litt i startfasen. 3.klasse startet opp i høst og nå har 2.trinn nettopp begynt å ha Matjungelen som aktivitet på AKS.

På Refstad har vi laget Matjungelen som et kurstilbud til våre barn. Vi har satt sammen aktiviteter og tilpasset disse til aldersgruppene. Opplegget på 3.trinn kan for eksempel være litt vanskeligere enn på 2.trinn.

Vi har Matjungelen én gang per uke hvor kohortene rullerer ukentlig.

Hvordan synes barna det er å være med i Matjungelen?

Vår erfaring er at barna synes det er morsomme aktiviteter. Mat skaper mye engasjement blant barna, fordi alle har et forhold til mat. De synes det er spesielt gøy å utforske matvarer selv, som da vi hadde krydderløype i juleferien.

Vi har tidligere har matlagingskurs for elever på 4.trinn og det har vært suksess. Så det at barna både får mulighet til å lage mat og utforske matvarer, synes de er gøy.

Og hva med de voksne? Hva har dere lært av å delta i Matjungelen så langt?

At aktivitetene ikke behøver å være så kompliserte for å ha det gøy og for at barna skal lære noe. Har man planlagt aktiviteten på forhånd så er mye gjort allerede.

Refstad AKS - krydderløype

Hvilket opplegg har dere hatt størst suksess med?

Vi er i startsfasen, og har ikke jobbet med mange opplegg enda. Men av de vi har prøvd ut nå, var det spesielt morsomt for elever på 1. og 2.trinn å teste ut krydderløypen. Elevene syntes at den var veldig gøy fordi de måtte bruke luktesansen til å finne ut hvilken krydder det var. Samtidig var opplegget lagt opp som et samarbeidsaktivitet, noe elevene likte godt.

Hvordan har har det vært å jobbe med Matjungelen under pandemien?

Vi har jobbet med dette når skolen var på gult nivå. Vi har klassevise kohorter og da har vi jobbet med opplegget i en og en klasse underveis. Vi synes at aktivitetene er tilpasset til at man kan jobbe med dette både på rødt og gult nivå. På rødt nivå må ansatte som leder klassen til vanlig gjennomføre opplegget, mens på gult nivå kan ansatte bytte klasserom. Vår opplevelse er at, så lenge de ansatte er satt godt inn i planen og forberedt, så går det fint å gjennomføre dette både på rødt og gult nivå.

Refstad AKS - Krydderløpe 4

Har dere noen tips til de som nå skal i gang med Matjungelen for første gang?

Lag en plan på hva dere skal gjøre og ha klart det dere trenger av diverse utstyr. Tilpass aktivitetene etter barnegruppa og deres behov. Fjern eller legg til noe i aktivitetene slik det passer deres hverdag på SFO. Bruk også Matjungelen sine nettsider for mange gode tips og triks.

Flere nyheter fra Jungeltelegrafen

Smittevern og matservering – Webinar

Kombinasjonen smittevern og matservering på SFO kan være en vanskelig nøtt å knekke. Sammen med Eva Rustad de Brisis fra Helsedirektoratet har vi laget et webinar om hvordan vi kan finne gode løsninger i en utfordrende hverdag med pandemi. På slutten av webinaret blir det stilt mange gode spørsmål, og da har vi også med ...

Kål er bra for kroppen og kloden

Kål kan brukes i mange ulike matretter. Den er godt egnet å dyrke over hele landet og holder seg frisk lenge hvis den får ligge kjølig. Vi kan derfor dyrke mesteparten av den kålen vi spiser i Norge. Fra et bærekraftperspektiv er det bra å spise mye grønnsaker, og det er et godt valg å ...

Kom i gang med bærekraftig mat på SFO

Maten vi spiser påvirker ikke bare kroppen og helsen vår, den påvirker også kloden. Matvalgene dere tar i SFO-hverdagen har betydning for klima og miljø - men også for barnas forståelse av hva som er gode matvalg for kroppen og kloden. Så hvordan kan vi bli mer bærekraftig på SFO?  Matproduksjon står for en stor ...

Top